Deze website wordt u aangeboden door hln.be

“In een wereld van tabasco en sriracha zijn wij de wild card”

Brusselaars Mathieu (39) en Thibault (37), de jongens achter SWET BXL 

Amper een jaar zijn ze bezig, maar de jongens achter de pikante sauzen van SWET BXL gaan hard. Brusselaars Mathieu Van den Briel (39) en Thibault Fournal (37) zijn fijnproevers met een neus voor eigenzinnige branding. Hun pikante sauzen veroverden deze zomer verschillende festivals met een Spice Station en kruiden het vlees van het bekende barbecuerestaurant Black Smoke in Antwerpen. “We weigeren heel wat collabs, maar als we iets doen, is dat helemaal ons ding.” 

Zeg niet zomaar pikante saus tegen de smaakbommetjes van SWET, bereid met seizoensingrediënten en piments, geteeld op het dak van hun atelier in Anderlecht. We spreken Mathieu en Thibault een week voor We Can Dance in Zeebrugge plaatsvindt, midden augustus, waar ze de bezoekers lieten zweten. “Bij ons ‘Spice Station’ kunnen bezoekers proeven van een tiental sausjes, te combineren met eender welk gerecht van de andere foodtrucks”, vertelt Mathieu. “We ontwikkelden ook een nieuwe smaak voor het festival, ‘Find Yourself’. Al komt die niet in onze Essentials-collectie.” Het mag duidelijk zijn: dit duo keert terug naar de essentie van puur koken.

SWET BXL is officieel gestart in 2021. Vanwaar jullie passie voor pikant?

Thibault: “ Ik heb altijd al een voorliefde voor spicy food gehad, dat heb ik van mijn grootmoeder. Zij maakte elke woensdagmiddag riz chinois klaar, en serveerde daar sambal oelek bij. Maar ik wilde het begrip ‘saus’ vanuit Belgische ooghoek bekijken: als een volwaardig deel van de maaltijd, niet als toevoeging aan iets zoals sriracha of tabasco. Via Instagram was ik al bezig met wat promotie, maar het is pas toen ik Mathieu ontmoette dat ik wist: hier zit meer in.”

Mathieu: “Ik was meteen geprikkeld door zijn verhaal. Ik heb ervaring in marketing en sales bij heel wat brouwerijen en distilleerderijen en op het vlak van marges, prijszetting en branding kon SWET in mijn ogen wel een zetje gebruiken. Mijn netwerk van horecazaken, retailers en brouwerijen komt goed van pas om ons verhaal te vertellen.” 

Thibault: “Toch doen we nog steeds alles zelf. Smaken proeven en testen doe ik in ons atelier in Anderlecht, de piments telen we zelf op het dak. De sauzen worden gemaakt op ambachtelijke wijze. Onze Essentials-collectie is het hele jaar door te verkrijgen en bevat vijf toegankelijke, complementaire smaken: Fumado, Sunburn, Pears for Tears, Tsurai en Lemon Hard. Aanvullend brengen we elke maand een bijzondere smaak uit. Voor de maand augustus was dat de smaak voor We Can Dance, maar we hebben er ook al eentje ontwikkeld voor Brussels Beer Project, met smaken van bier en perzik.” 

Wat is er zo anders aan jullie saus in vergelijking met sriracha of tabasco?

Thibault: “In vergelijking met klassieke pikante sauzen zijn wij de wild card. We willen wegblijven van die traditionele benadering, zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen. We produceren lokaal met seizoensgebonden ingrediënten en dat proef je. Daarom nemen we ook zo graag deel aan events waar je niet zo snel pikante saus zou verwachten. Mathieu Terryn was bijvoorbeeld al fan via Instagram en vroeg om met een ‘Spice Station’ ook op zijn festival DRIP (dat hij samen met Bockie de Repper organiseerde in Antwerpen, red.) te staan.”

“Alle samenwerkingen die we doen, passen helemaal bij ons verhaal. Die eigen koers: daar waken we streng over”

Hoe zou je het DNA van SWET omschrijven?

Thibault: “Vrij, onafhankelijk, kwaliteitsvol en radicaal. Wij worden niet geruggesteund door een externe investeerder of bank: al onze tijd, energie en geld zit in onze business. Als we het makkelijk zouden willen spelen, zouden we enkel de Fumado, onze meest laagdrempelige smaak, lanceren en die verdelen over élke supermarkt in België. Maar zo zitten we niet in elkaar. Wij willen gewoon ons goesting blijven doen en blijven vernieuwen.”

Mathieu: “En dat geldt ook voor samenwerkingen. DRIP, We Can Dance, de smaak die we ontwikkelden voor barbecuerestaurant Black Smoke (boven de Antwerpse brouwerij De Coninck, red.) en voor Brussels Beer Project: als we iets doen, doen we dat omdat we er helemaal in geloven. Omdat we vinden dat iets past bij ons verhaal. Die eigen koers: daar waken we streng over.” 

Jullie timmeren hard aan de weg. Wat is de volgende bestemming? 

Mathieu: “Dit najaar lanceren we een nieuwe smaak met slager Hendrik Dierendonck. Hoe hij zijn vak koestert, da’s ongelofelijk. Maar verder letten we er vooral op dat we niet te snel groeien. Het moet schaalbaar blijven.” Thibault: “Soms zit ik 15 uur lang aan een recept te sleutelen. Dat kan, omdat we onafhankelijk zijn en aan niemand verantwoording hebben af te leggen. Maar die onafhankelijkheid heeft ook haar prijs: voorzichtigheid. We zijn voorzichtig en nemen elke beslissing weloverwogen. Al geloof ik wel dat het verhaal van SWET niet stopt bij pikante saus alleen.” 

Hoe je ook beweegt, Kia Inspireert.

Laat je online verwonderen door de nieuwste designs of maak een afspraak bij je Kia-verdeler in de buurt

ZOEK NU