Deze website wordt u aangeboden door hln.be

Patrick De Langhe en Lore Aerts van YEAT

“Uit eten gaan is een beleving, een zalig gevoel. Als je last-minute een tafeltje kunt bemachtigen in een topzaak, dan krijg je dat gevoel: yes, let’s eat!

Waar foodies echt blij van worden? De dag zelf nog een tafeltje kunnen bemachtigen in hun favoriete restaurant, wanneer ze impulsief beslissen om uit eten te gaan. Met hun app YEAT ontwikkelden Patrick De Langhe en Lore Aerts tegelijkertijd iets waar ook restauranthouders warm van worden. Geen lege tafels en voedselverspilling meer bij last-minute annulaties, wel een blije klant die op de valreep nog kan aanschuiven. 

Made in Knokke, met de blik op de rest van Europa: Patrick en Lore lanceerden hun app begin vorig jaar, maar mogen vandaag al meer dan 120 restaurants in ons land, 60 in Nederland en 25 in Luxemburg tot hun klanten rekenen. “En wellicht komen daar binnenkort Parijs en Lissabon bij”, steekt Lore van wal. Haar enthousiasme verraadt het: hier schuilt ondernemerszin. En die passie bracht het koppel samen.

Thaise fine dining in Knokke

“Toen ik Lore leerde kennen op skivakantie in Oostenrijk, was ik al langer actief in de eventsector en horeca”, vult Patrick aan. “Bedrijfsfeestjes, catering … Ik deed van alles wat en heb zo mijn netwerk opgebouwd. Het is op een van die events dat ik Dokkoon Kapueak leerde kennen. Thais had ik al eerder gegeten, maar wat zij klaarmaakte, was waanzinnig.” 

Samen openden ze Boo Raan en brachten ze de culinaire traditie van Dokkoon naar Knokke. “We zijn geopend in 2016. Niet veel later kwam Bruno Vanspauwen eten (recensent bij De Standaard, red.). Hij gaf ons meteen vier bordjes, de hoogste quotering. We wilden het rustig aan doen, maar de zaak stroomde vol. Iederéén wilde bij ons komen eten.” Dokkoons kookkunst viel ook de belangrijkste culinaire jury ter wereld op. Het restaurant werd in 2021 bekroond met één Michelinster. 

Goed management

Al snel vervoegde Lore het team. Patrick: “Lore werkte voor Boo Raan een ingenieus systeem uit om onze reservaties te managen en elke tafel optimaal in te zetten. Als je weet hoeveel couverts je bedient, dan weet je ook hoeveel omzet je die avond zult draaien en kun je daar je inkoop op afstemmen. Zonder degelijk financieel management ben je als horecazaak niets.” 

“Onze app strijdt tegen food waste en time waste, maar ook kiezen voor kwaliteit is duurzaam.”

Waste of food, waste of money 

Maar een annulatie op het laatste nippertje strooit roet in het eten. “Zeker sterrenzaken doen hun mise-en-place op basis van de reservaties voor die middag of avond. Als er de dag zelf wordt afgebeld, dan belanden die ingrediënten gewoon in de vuilnisbak. Zonde. Of nog erger: klanten die niet eens afbellen en gewoon niet komen opdagen. Om dat tafeltje alsnog gevuld te krijgen, moet het personeel de wachtlijst afgaan en rondbellen. Dat kost enorm veel tijd. A waste of food, a waste of money and a waste of time.” 

Iedereen yeaten

Dat kan beter, dachten Lore en Patrick. “We wilden een app ontwikkelen die het enerzijds voor restauranthouders makkelijk maakt om lege tafeltjes de dag zelf nog te vullen, zonder dat ze honderden telefoontjes moeten doen. Anderzijds wilden we foodies de kans geven om toch nog een tafeltje te kunnen bemachtigen in een kwaliteitsvolle zaak. Het is iets wat iedereen herkent: een gezellige middag met je partner, met familie of met vrienden loopt uit tot het aperitief en plots is het etenstijd. Probeer dan maar eens een tafel te reserveren in een goede zaak, zeker op vrijdag- of zaterdagavond.”

Het is precies wat YEAT doet. Patrick: “We willen dat iedereen gaat ‘yeaten’. (lacht) De app werkt simpel: je kunt je lievelingsrestaurants aanduiden als favoriet. Als daar een tafel vrijkomt, krijg je een melding en kun je de reservering aannemen. Restaurants kunnen op hun beurt makkelijk tafels vrijgeven via de app en zo potentiële klanten op de hoogte brengen.”

Beleving

“Eten draait in de eerste plaats om beleving. Het ‘yes, let’s eat!’-gevoel is zo belangrijk. Horeca-ondernemers worden er blij van, want via de app kunnen ze elke tafel optimaal inzetten en gaat er niks verloren. Maar er is ook de euforie bij de klant: die kan toch nog aanschuiven voor een heerlijke avond, voor een fijne beleving. En daar wordt ook het personeel weer blij van. Door die wisselwerking ontstaat een fijne sfeer in het restaurant.” 

Sterrenzaken

Alle restaurants waar je vandaag kunt reserveren via YEAT, zijn klassezaken. “Echt lekker en goed eten is zo waardevol. Onze app strijdt tegen food waste en time waste, maar ook kiezen voor kwaliteit is duurzaam. En daar zijn foodies van overtuigd: momenteel is de app al 100.000 keer gedownload. Tussen de restaurants zitten toppers, zoals Boury, ‘t Zilte en Hof van Cleve. De enige driesterrenrestaurants die ons land rijk is. Toegegeven: toen de assistente van Peter Goossens belde dat ze geïnteresseerd waren, zijn we meteen in onze auto gesprongen en naar Kruishoutem gereden.” (lacht) 

Duurzame groei 

En als er één restaurant is dat ze écht graag willen toevoegen aan de app? Het antwoord is nuchter. “Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. We hebben het geluk dat we volledig digitaal werken, de uitstoot van onze app is minimaal. Duurzame groei, daar gaan we voor. We richten de blik op de rest van Europa, maar we blijven wel lokaal verankerd. Naast Boo Raan zijn bijvoorbeeld nog 15 restaurants in Knokke beschikbaar via YEAT. Onze collega’s zijn ons klankbord.” 

Hoe je ook beweegt, Kia inspireert.

Laat je online verwonderen door de nieuwste autodesigns of maak een afspraak bij een Kia-verdeler in je buurt. 

ZOEK NU