Deze website wordt u aangeboden door hln.be

Astrid Heggerick van BONK Cycling Club

“'Hitting the bonk', dat is doorzetten wanneer het moeilijk gaat. Van die mentaliteit hou ik wel”

Een casual fietstruitje dat er ook nog grappig uitziet naast de trappers? Dan moet je lid worden van de BONK Cycling Club. De West-Vlaamse Astrid Heggerick (24) combineert in haar merk haar liefde voor fietsen en grafisch ontwerptalent. Eat pasta, ride fasta. Hup!

Of je een echte flandrien moet zijn om bij de BONK Cycling Club te horen? “Absoluut niet”, lacht Astrid. De jonge West-Vlaamse woont in Gent, waar ze van thuis uit werkt aan haar eigenzinnige fietslabel. Blikvanger in de collectie zijn de T-shirts met unieke grafische prints, die Astrid zelf ontwerpt. Gewoon, uit de losse pols: een grafische opleiding volgde ze niet. “Ik ben altijd al een sportief type geweest. Tijdens de coronacrisis werkte ik nog voltijds bij de Vlaamse fietsfederatie. Ik fiets al sinds mijn 12e, maar het is daar dat ik mijn liefde voor wielrennen opnieuw heb ontdekt. Het is een cliché, maar zo waar: op de fiets beleef je meer. Ik geniet zo van de natuur, vooral net voor zonsondergang. Op de koersfiets of op de mountainbike, maar altijd met een item van BONK.” 

Pizza op de fiets

Pas sinds drie maanden is ze voltijds ondernemer. En van die sprong heeft ze nog geen moment spijt gehad. “Mijn eerste ontwerp was een T-shirt met een pizzapunt op een fiets. Een ludieke insteek, waar mijn vrienden meteen enthousiast over waren. Ik wil vooral tonen dat fietsen ook gewoon leuk kan zijn en niet om prestaties hoeft te draaien. Het gaat ‘m vooral om het plezier en het avontuur.” 

En aan plezier in de collectie geen gebrek. Pasta, burgers, pizza, een biertje na het fietsen: Astrids designs zijn ludiek, met een vleugje Amerikaanse retro. Never not bonking: geef toe, het staat leuk – ook op Instagram. 

Doorzetten

Toch zit er in de naam van het merk een mooie, diepere boodschap verweven. “‘Bonk’ is een Engelse term: ‘hitting the bonk’ of ‘hitting the wall’ is een uitdrukking in duursporten waarbij je plots moe wordt en je benen heel zwaar aanvoelen. En dan is het een kwestie van doorzetten, met vallen en opstaan. Van die mentaliteit hou ik wel. In mijn logo zitten ook steentjes, verwijzend naar ‘the wall’.” 

“Alles wordt geproduceerd in beperkte oplage: overstock zou de katoenwoestijn alleen maar vergroten.”

Bewust ondernemen

Astrid is een kind van haar generatie: ze wil bewust ondernemen. “Ik werk niet met een vast aantal collecties per jaar, wel in drops. Zo’n drietal per jaar, van T-shirts tot hoodies, petjes, fietssokken en buffs tegen de wind. BONK Cycling Club is geen klassiek merk van fietskleding, dat beweer ik ook niet te zijn. Om kwalitatieve fietskleding in speciale materialen te produceren, is specifieke knowhow nodig. Die heb ik momenteel nog niet.” 

Ecologische inkt 

“De T-shirts in mijn collectie zijn gemaakt van organisch katoen en worden lokaal bedrukt bij Fabric, hier in Gent. Zij werken met ecologische inkt en proberen giftige stoffen zoveel mogelijk te weren. In de buffs zitten gerecycleerde petflessen verwerkt. Alles wordt geproduceerd in beperkte oplage: overstock zou de katoenwoestijn alleen maar vergroten. Sommige items uit de collectie zijn via pre-order te bestellen. Zo kunnen we echt bewust leveren. Fast delivery wil ik vermijden. Elke bestelling via de webshop pak ik in in gerecycleerde enveloppen.” 

Momenteel ligt BONK in België bij twee verkooppunten: Bataia in Gentbrugge en het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde. “De webshop is het belangrijkste verkoopkanaal. Via Instagram kreeg ik aanvragen uit Spanje en Duitsland, dus lig ik nu ook bij de Rad Race Shop in Hamburg en bij Dog Days in Madrid. Conceptstores met een vleugje lifestyle, daar zie ik mezelf als merk wel tussen passen.” 

Klankbord

Van ontwerp tot productieopvolging, webshopbeheer en toffe streetwear op Instagram posten: Astrid doet alles zelf. Al mist ze als jonge ondernemer af en toe wel een klankbord. “Ik mis iemand die me tegenspreekt en aan wie ik advies kan vragen. Als ik bezig ben met een ontwerp, stuur ik dat soms naar vrienden die in de grafische sector werken. Extra pluspunt is het als zij niets met fietsen hebben: dan weet ik dat het voor iedereen toegankelijk is.” 

Sparren met andere scale-ups

Al kiest Astrid er wel bewust voor om te netwerken, al dan niet binnen haar eigen branche. “Onlangs werd ik geselecteerd om deel te nemen aan het Bryo StartUp-traject van Voka. Samen met 9 andere jonge Oost-Vlaamse ondernemers zitten we geregeld samen. We volgen workshops, we brainstormen, we leren pitchen tegen elkaar. Ook schaven we onze inzichten op vlak van marketing en sales bij. Dat is fijn, want je zit met gelijkgestemden aan tafel om vanuit die gemene deler je business verder uit te bouwen. Zo zit er een mobiele fietsenmaker bij, een HR-bedrijf, een bedrijf gespecialiseerd in tegels … Al die verschillende sectoren bij elkaar maakt het zo interessant.” 

Edgy streetwear

Zien we BONK dan binnenkort de Ronde van Vlaanderen sponsoren? “Dat nu niet meteen. (lacht) Al heb ik wel een paar mijlpalen voor mezelf uitgezet. Ik wil evolueren naar vier casual drops per jaar en één drop gespecialiseerde fietskleding. Dat productieproces is heel technisch, dus dat wordt een uitdaging. En verder wil ik mijn creativiteit blijven steken in de fotografie van het merk: casual, edgy streetwear. Daar hou ik wel van.” 

Hoe je ook beweegt, Kia inspireert.

Laat je online verwonderen door de nieuwste autodesigns of maak een afspraak bij een Kia-verdeler in je buurt. 

ZOEK NU