Groener, gezonder smeren: met Cîme ontwikkelden ondernemers Isabel en Anke een verzorgingsmerk dat uitgaat van de kracht van de natuur. Een idee dat ooit ontstond in de Himalaya, uit de rotsvaste overtuiging dat onze huid én onze planeet alleen het beste verdienen.
Dat ze ooit zouden ondernemen, stond in de sterren geschreven. Isabel en Anke kennen elkaar al sinds de lagere school, studeerden samen Rechten aan de UGent en sloten nog voor hun afstuderen een pact: als een van de twee ooit voor zichzelf zou beginnen, zou dat altijd samen met de andere zijn. Aanvankelijk gingen ze allebei aan de slag in de advocatuur, maar in 2006 was het zover. “Na een trekking in de Himalaya met mijn familie had ik echt een concreet plan”, vertelt Anke. “Mijn papa heeft altijd in de farmacologische sector gewerkt, waarbij plantenextracten voor cosmetica werden gesourced. Voor zijn job woonden mijn ouders ook lange tijd in Nepal. In de Himalaya vertelde ik dat ik ooit graag zou ondernemen, hij wilde dan weer graag nog meer doen met de unieke planten die je daar vindt.”
“Die ‘superfoods’ uit de Himalaya, planten met krachtige eigenschappen die groeien in een bijzondere biotoop, zijn vandaag nog steeds de basis voor al onze producten”, vult Isabel aan. “De hoeveelheid glutamines, antioxidanten, essentiële vetzuren zijn gigantisch hoog in de plantenextracten die we gebruiken. Die stoffen helpen je huid te voeden, te herstellen en te beschermen.” Alle producten van Cîme zijn biogecertificeerd. “‘Cîme’ is Frans voor ‘top’, verwijzend naar de Himalaya. Logisch, want die iconische bergketen is de basis van ons merk.”
“Die ‘superfoods’ uit de Himalaya, planten met krachtige eigenschappen die groeien in een bijzondere biotoop, zijn vandaag nog steeds de basis voor al onze producten”, vult Isabel aan. “De hoeveelheid glutamines, antioxidanten, essentiële vetzuren zijn gigantisch hoog in de plantenextracten die we gebruiken. Die stoffen helpen je huid te voeden, te herstellen en te beschermen.” Alle producten van Cîme zijn biogecertificeerd. “‘Cîme’ is Frans voor ‘top’, verwijzend naar de Himalaya. Logisch, want die iconische bergketen is de basis van ons merk.”
Het merk bestaat inmiddels al 11 jaar, maar toen ze pas begonnen, was natuurlijke verzorging helemaal nog niet zo hip. “Dat was toen echt iets voor geitenwollensokken, terwijl ze je er nu mee om de oren slaan”, zegt Anke. “Wij geloofden al van in het begin in de kracht van natuurlijke, pure ingrediënten. Onze baseline is niet voor niets ‘Honestly beautiful’. Je huid knapt zienderogen op en het is ook veel minder vervuilend. Met Cîme willen we impactvol ondernemen: goed voor de planeet, maar ook voor de maatschappij.”
Isabel: “In onze producten zitten geen microplastics, parabenen, synthetische parfums of hormoonverstoorders. En ook de verpakking is ecologisch. Vijf verpakkingen zijn gemaakt van ‘Ocean Waste Plastic’, een Deens bedrijf dat samenwerkt met Indonesische vissers om plastic uit de oceanen te vissen en te hergebruiken. Een flacon van 50 ml staat garant voor 12 plastic rietjes die zijn opgevist uit de oceanen en rivieren.” Daarnaast gebruikt Cîme verpakkingen van gerecycleerd plastic en kun je je lege flesjes shampoo of douchegel met korting opnieuw laten vullen bij de refill stations in de verkooppunten.
Maar ook op maatschappelijk vlak willen Isabel en Anke een verschil maken. “Toen we nog in loondienst werkten, klopten we veel uren, maar hadden we niet het gevoel de wereld echt mooier te maken. Nu maken we echt een verschil. Zo werken we in Nepal samen met lokale projecten die vooral vrouwen tewerkstellen. Onze ‘Nuts about you’-lijn, met shampoos en douchegels, is gemaakt op basis van zeepnootjes, afkomstig van de zeepnootboom, een natuurlijk alternatief voor sulfaten. Die drogen je huid niet uit, maar vormen wel de basis van zeep in combinatie met warm water. Die nootjes moeten geplukt, ontpit en geëxtraheerd worden, en dat doen drie aparte lokale bedrijven voor ons.”
“En niet alleen met onze producten zelf willen we zo groen mogelijk zijn. Onze ecologische voetafdruk beperken we tot een minimum: we lieten onlangs zeepnootbomen aanplanten, verspreid over 27 boerderijen in Nepal, en via de vzw WeForest compenseren we onze CO2-uitstoot. We zijn nu zelfs klimaatpositief, in plaats van klimaatneutraal: we compenseren meer dan dat we uitstoten.”
Momenteel bestaat de collectie van Cîme uit zo’n 19 producten, voor lichaam en gezicht. Het merk is te koop bij 180 verkooppunten in België en 60 in Nederland. “We willen het go-to skincaremerk in Europa worden. Dat we helemaal groen zijn, moet een evidentie worden, geen bijzonderheid.”